המטבח הוא אחד החללים המרכזיים והפעילים בבית אם לא המרכזי ביותר, קיים בו מגוון רחב ומשתנה של פעילויות שוטפות ודינאמיות שלעתים מתבצעות ע"י מספר אנשים בו זמנית, לעתים תחת לחץ זמן ואף עומס במכשירים ומוצרים, ובקיצור- חגיגה שלימה מתרחשת בו. לכן, בבואנו לתכנן מטבח חדש- עלינו לחשוב מראש  על מכלול הפרטים היוצרים לנו את השימוש הפונקציונאלי ביותר במטבח שלנו.

מטבח חדש הוא פרק נכבד בשיפוץ/ בבנית הבית, המלווה בין השאר גם בהוצאות לא קטנות המשתנות כמובן בהתאם לגודל המטבח, רמת גימוריו, סוג הפרזול ועוד … היות שכך, ונוסיף גם את מורכבות התכנון של המטבח- כיום רווחת יותר ויותר המגמה ללקיחת שירותיו/ה של מעצב/ת פנים, שעלות עבודתו/ה מינורית ביחס להוצאות הרבות ובתמורה מתקבלת עבודה מקצועית, החל בשלב התכנון ועד לשלב תכניות מפורטות עבור נגרים ואנשי מקצוע נוספים.

אז גם אם בחרתם במעצב/ת וגם אם החלטתם לוותר- כדאי לעשות עבודת הכנה עצמית ולהגיע עם מירב הפרטים הרצויים הנגזרים מהרגלי המשפחה כיום עם הדינמיקה המשתנה במשך השנים:

מספר משתמשים- האם יש מנצח/ת יחיד על המטבח (בד"כ האם)? או דווקא פעילות הרמונית המשתפת את בני הבית היא הרווחת אצלכם? נתון זה משפיע על חלל העבודה ואופן תיפקוד המבשלים בו, כאשר נשמר מרחב תמרון לכל אחד מהעובדים.

תדירות השימוש- המטבח מתפקד לאורך כל שעות היממה? אחת לכמה ימים? או שמא רק לקראת שבתות וחגים? שונה הוא המטבח בו מיטגנת חביתה אחת ליומיים למטבח בו מתבשלות ארוחות גורמה מידי יום.

כמות בישולים- הסטנדרט בבית הוא בישול למס' מועט של סועדים? או, האם סעודות רבות משתתפים הן דבר שבשגרה ו-20 איש סביב לשולחן אינם מחזה נדיר? יש להערך למשטחי עבודה, מקומות אחסון ומרחב תמרון שיאפשרו השתלטות על הכמויות המתבשלות.

הרגלי קניה- הקניות מתבצעות מידי יום- יומיים במכולת השכונתית? או אולי קניה חודשית בסופר מרוחק? דבר המשפיע על גודלם וכמותם של ארונות האחסון הנדרשים, הצורך במזווה גדול ומרוכז או לאו.

כשרות- מה רמת הכשרות הנשמרת? יש צורך ביותר מכיור אחד ובהפרדה במשטחים ובכלים? במידה והתשובה חיובית- איזה סוג של הפרדה נדרשת? יש המעוניינים ברמה המינימלית ויש שאינם מסתפקים בהפרדה לשני כיורים ורוצים מעבר לכך.

רשימת כלים ומצרכים- ככל שההכנה תיהיה מפורטת יותר- כך מובטח שהתכנית תתאים לצרכים במדויק. ערכו רשימה של כל מערכות הכלים, הסירים, קופסאות האחסון, המצרכים והאספקה הנהוגים אצלכם, כך תבטיחו את מקומו של כל פריט חשוב.

נקודות תורפה- נסו לחשוב מהן הנקודות החלשות אצלכם (בלאגן נצחי, עומס חפצים, חוסר ארגון…) ומה מפריע לכם כיום במטבח הקיים, כך תוכלו להתייחס בתכנון החדש לכל הנקודות הבעיתיות ולפתור אותן בעזרת תכנון נכון ומתאים שיקל על השימוש השוטף במטבח.

חושבים מראש- חושבים חכם, לאחר מעשה תיווכחו כמה נחוצה ההגדרה המדויקת של הצרכים שלכם, ופתאום תראו שגם סולדת הבישולים הכרונית מתחילה לאהוב את המטבח…