אילו כיורים אתם רוצים במטבח? איזה כיור מתאים לצרכים שלכם? כיור מקרמיקה, כיור מנירוסטה או בכלל כיור מחומר סינטטי? כיור בודד, כפול? התקנה שטוחה או תחתונה או בכלל כיור אינטגרלי? מגוון האפשרויות קצת מבלבל, אפשרויות הבחירה עלולות לשתק אתכם אם לא תדעו במה להתמקד ואיך לבחור.

סוגי החומרים מהם עשויים כיורים

נתחיל לעשות סדר בסוגי החומרים מהם עשויים הכיורים:

כיורים אקריליים (סיליקוורץ)

הכיור האקרילי צבר פופולאריות רבה, בעיקר בגלל מחירו הנמוך ביחס לכיורים אחרים. הכיור האקרילי עשוי מיציקת פלסטיק מצופה בפיברגלס המספק חוזק ויציבות לכיור.

מעלות: מחיר נמוך ביחס לאחרים, חומר חזק ויציב

חסרונות: אינו עמיד בחום ובשינויי טמפרטורה נשרט בקלות, מוצרים המכילים פטרולטום (נפט גולמי) יכולים להרוס את הציפוי האקרילי לאחר שימוש ממושך, ע"כ הכיור מומלץ פחות לשימוש במטבחים ויותר בחדרי רחצה וכדו'.

כיורי סיליגרניט

כיורי הגרניט עשויים בד"כ מ-80% גרניט ו-20% נוספים קוורץ, לחומר מראה ייחודי ומרקם יוקרתי, הכיור חזק ביותר ועמיד בפני שינויי טמפרטורה. אך אינו עמיד בפני כתמים, וכן, פני השטח שלו מחוספסים מעט, מה שמקשה על תהליך הניקוי.

מעלות: עמידות גבוהה בפני שינויי שטמפרטורה, עמידות בפני שריטות, מגיע במספר גוונים, טרנדי.

חסרונות: מחיר יקר, אינו עמיד בפני כתמים, מחוספס בעל מראה מעט עכור.

כיורי נירוסטה

כיורי הנירוסטה עשויים פלדת אל-חלד העמידה בפני קורוזיה (חלודה) ובעלת עמידות בפני כימיקלים וחומרי ניקוי. כיורים אלו עמידים מאד בשחיקה, בשריטות ובשברים, וקלים לאחזקה. בכיורי נירוסטה מבחר דגמים גדול וכל לקוח יכול לבחור לו את הכיור העונה על צרכיו. לנירוסטה מראה אופייני וקל מאד להגדיר עד כמה אוהבים / לא אוהבים מראה זה.

מעלות: עמידות גבוה לשחיקה, שריטות ושברים, קל לתחזוקה, מבחר דגמים גדול המאפשר התאמה מרבית.

חסרונות: רעש טפטוף ממים זורמים, כתמי אבנית.

כיורי חרס

כיורי החרס הוותיקים והמוכרים עשויים מקרמיקה קשה מצופה בגלזורה עמידה, לכיור מראה מבריק ורענן השומר על עצמו לאורך שנים.

מעלות: כיור חזק ועמיד לאורך זמן, שומר על איכותו ועל הבקר לאורך שנים, אינו נשחק ואינו נשרט.

חסרונות: חשש להתפוצצות הכיור במקרה של מכה חזקה.

כיור שיש מובנה

ככל שגבר הביקוש לקבלת גוון הכיור כגוון השיש, ונוצר הצורך למנוע את החריץ הדק המופיע בהתקנה השטוחה, החלו לייצר כיור הבנוי מחומר השיש עצמו ומחובר באופן אינטגרלי למשטח השיש, הכיור והמשטח נבנים ע"פ המידות בשטח.

מעלות: מראה אחיד וחלק ללא חיבורים, גוון זהה לגוון השיש, עמידות בפני שריטות, קל לניקוי.

חסרונות: יקר מאד.

סוגי התקנה בכיורים

וכעת, נעבור לסוגי ההתקנה בכיורים:

התקנה שטוחה

כאשר הכיור מותקן בתוך משטח העבודה במטבח, כך שנוצר קו ישר ושטוח עם המשטח, מה שמקל על גריפת מים ולכלוך ממשטח העבודה אל תוך הכיור.

התקנה עליונה

כאשר הכיור מולבש מעל משטח העבודה, גוף הכיור עצמו אינו בולט שכן הוא נמצא בחלל הארון התחתון, אולם שוליו בולטים, התקנה זו יוצרת מדרגה, מה שלא מאפשר כלל לגרוף מים מהמשטח אל הכיור ועוד יותר מכך- מים משולי הכיור עלולים לגלוש אל המשטח.

התקנה תחתונה

כאשר הכיור מותקן מתחת למשטח העבודה כך שהוא זהה לו בגובה או מעט נמוך ממנו, במשך הזמן עלולים להיווצר סדקים או תקלות במקום החיבור בין הכיור למשטח ונוצרות נזילות מים והצטברות לכלוך במקום.

התקנה אפס

התקנה אינטגרלית, בה מלוטשים הכיור עם משטח השיש ומתבטל החריץ שנוצר בהתקנה השטוחה, לשיטה זו חסרון ברור הנובע מהדבקת הכיור ע"י דבק שיש בלבד שאינו גמיש ועלות להתנתק ולגרום לחדירת מים, מה עוד- שליטוש מאבד את הברק הטבעי של השיש. התקנה זו מתבצעת בכיורי קוורץ אותם ניתן ללטש.